Textová verze epizody podcastu Slovo nakrátko: Sklidíš, co jsi zasel
Petr Lindner | 29. 11. 2023
Křesťanství je zatížené spoustou mylných představ, přičemž jednou z nejobvyklejších je pojetí „Boha-policajta“, který svým jedním, ale vševidoucím okem, bedlivě sleduje každého člověka, a jakmile ten se dopustí nějakého prohřešku, hned na něj Bůh sešle z nebe hromy a blesky. Je však nutné dodat, že tomuto mýtu docela nahrává jedna biblická větička, kterou jistě zná každý, a nemusí to být hned křesťan jako Brno: Co člověk zaseje, to také sklidí.
Tak si o tom pojďme chvíli povídat. U dalšího krátkometrážního dílu podcastu Biblická jména a úsloví vás vítá jeho autor a interpret v jedné osobě, Petr Lindner.
„Nemysli si, že Pán Bůh nevidí, jak tropíš neplechu!“, říkaly nám babičky a dodávaly k tomu: „Však počkej, on to tak nenechá. Sklidíš, co jsi zasel.“ Nemějme jim to za zlé. V dějinách církví se někdy Boží slovo používalo nebo spíš zneužívalo… řekl bych velmi korektně, k udržování věřících ve střehu. Ale co budu chodit kolem horké kaše – prostě se lidé Bohem strašili. A možná, že se tomu tak někde děje ještě doteď.
Jenže tvrzení Co člověk zaseje, to také sklidí v Bibli jednoduše je, a co víc, předchází mu věta Nemylte se, Bohu se nikdo nebude vysmívat. Pojďme si přečíst první část 6. kapitoly listu Galatským, kde se ona slova nachází. Verše 1 až 10:
Bratři, kdyby byl někdo i přistižen v nějakém přestoupení, vy, kdo jste duchovní, napravujte takového člověka v duchu mírnosti a dávej si každý pozor sám na sebe, abys i ty neupadl do pokušení.
Ga 6:1–10 (CSP)
Neste břemena jedni druhých, a tak naplňte zákon Kristův. Myslí-li si totiž někdo, že je něco, ačkoli nic není, klame sám sebe. Každý ať zkoumá své jednání, a pak se bude moci chlubit pouze s ohledem na sebe, a ne na druhého. Neboť každý ponese svůj vlastní náklad.
Ten, kdo je vyučován slovu, nechť se sdílí ve všech dobrých věcech s tím, kdo vyučuje. Nemylte se, Bohu se nikdo nebude vysmívat. Co člověk zaseje, to také sklidí. Kdo zasévá pro své tělo, z těla sklidí zkázu; kdo zasévá pro Ducha, z Ducha sklidí život věčný.
V činění dobra neochabujme; nezemdlíme-li, budeme ve svůj čas žnout. Tak tedy dokud máme čas, čiňme dobro všem, zvláště však těm, kteří patří do rodiny víry.
List Galatským je dopis apoštola Pavla, adresovaný křesťanským sborům v jižní Galacii, které zde založil při své první misijní cestě. Galacie ležela zhruba v dnešním středu Turecka a počátky křesťanství zde narážely jak na judaismus, tak i na původní římsko-keltský polyteismus. Proto také Pavel hned na začátku první kapitoly Galatským píše:
Divím se, že se od toho, který vás povolal Kristovou milostí, tak rychle odvracíte k jinému evangeliu. Není jiné evangelium, ale jsou někteří, kteří vás uvádějí ve zmatek a chtějí Kristovo evangelium překroutit.
Ga 1:6–7 (CSP)
O pár veršů dál pak autor dopisu dodává:
Oznamuji vám, bratři, že evangelium, které jsem vám zvěstoval, není podle člověka. Neboť jsem je nepřevzal ani se mu nenaučil od člověka, ale skrze zjevení Ježíše Krista.
Ga 1:11–12 (CSP)
Apoštol Pavel se na začátku svého listu jaksi snaží první křesťany uvést zpátky na správnou cestu, aby ve druhé polovině své epištoly zdůrazňoval svobodu evangelia a následně v poslední, 6. kapitole tohoto krátkého dopisu, připomněl některé křesťanské ctnosti. V citaci, která před chvílí zazněla, jsme jasně slyšeli to, co bychom měli sami dobře znát: Žijte v pokoře a pomáhejte druhým lidem. Ale přece jenom zde trochu vyčnívá onen zdvižený prst: Co člověk zaseje, to také sklidí.
Zkusme to tedy znovu: Co člověk zaseje, to také sklidí. Jinými, nebiblickými slovy: Co sis nadrobil, to si taky sníš. O Bohu se zde ale nemluví. Řeč je o člověku a jeho svobodném rozhodování a konání. Když se svobodně rozhodnu dělat špatné věci, nemůžu se divit, když se mi to někde vrátí. Ale nevrátí se mi to od Pána Boha. Ten z toho sice nejspíš nadšený nebude, nicméně aby z nebe sesílal hromy a blesky, to se také nestane.
Ano, je pravda, že dál se v listu Galatským píše: Kdo zasévá pro své tělo, z těla sklidí zkázu; kdo zasévá pro Ducha, z Ducha sklidí život věčný. Jinými slovy: Pokud je člověk sebestředný, zasévá jen pro svůj prospěch, nezáleží mu na jiných, a nedělá si nic z toho, že by se jeho jednání nemuselo líbit Pánu Bohu, činí to s rizikem, že sklidí nepříjemnosti. Avšak ani zde se nepíše nic ve smyslu: Nebudeš-li se chovat správně, budeš od Boha potrestaný. Ani mezi řádky, ani s nejbujnější fantazií to zde, alespoň já osobně, jednoduše nevidím. Samozřejmě, pokud budu provádět nepravosti, asi se mi to někde a odněkud vrátí. Ale ne od Boha, nýbrž od jiných lidí, nebo třeba „jen“ od svého svědomí.
![Co člověk zaseje, to také sklidí (Ga 6:7) – pohlednice The Commercial Savings Bank & Trust Co., Toledo, USA (1913) | Zdroj Wikimedia Commons](https://biblismy.cz/domains/biblismy.cz/wp-content/uploads/2023/11/Sklidis-co-jsi-zasel_pohlednice.jpg)
Že každý sklidíme to, co ve svém životě zaséváme, je nepochybně velká pravda. Dokonce bych řekl, že více než biblické Co člověk zaseje, to také sklidí, je výstižnější zmíněná lidová parafráze: Co sis nadrobil, to si taky sníš. Sám před sebou, sám před jinými lidmi, a jistě také sám před Bohem. Nic to však nemění na tom, že křesťanství není účetnictví typu má dáti/dal, „nepracuje“ se zásluhami ani s karmou. Boží milost je nezasloužený, ničím nepodmíněný dar. V křesťanství neplatí úměra typu: budu-li já hodný, bude i na mě Bůh hodný – a naopak, když se budu chovat, slovy Jana Amose Komenského, jako hovado, Pán Bůh mi oplatí stejnou mincí. Nevím, jak to máte vy, ale já věřím v Boha milujícího a odpouštějícího. Nikoliv v Boha trestajícího. Nevěřím v Boha-policajta, drába nebo dozorce. Věřím v Boha, který je někdy smutný, možná často i pláče. V Boha, který si brumlá pod vousy něco o lidské nepoučitelnosti, o namyšlenosti a nedostatku vděku.
Ale také věřím v Boha, který v Ježíši Kristu přinesl nikdy nekončící naději. Naději na to, že tenhle svět, jakkoliv se zdá být špatný, kam se podíváš, jednou bude prostý zla a naopak plný lásky. Proto, jak říká apoštol Pavel, v činění dobra neochabujme; nezemdlíme-li, budeme ve svůj čas žnout.
Mějte se moc pěkně, buďte požehnaní, a buďte s Bohem!